1.0
Fokus Kajian
Pertumbuhan bahasa kanak-kanak
meliputi tiga komponen iaitu sintaksis, fonologi dan semantik. Ketiga-tiga
komponen ini tumbuh secara bersama-sama. Walau bagaimanapun, perbincangannya
selalu dipisah-pisahkan untuk memudahkan pemahamannya. Pertumbuhan sintaksis
bermula pada waktu seseorang kanak-kanak mulai menerbitkan ayat-ayat yang
terdiri daripada dua kata atau lebih. Pada umumnya kanak-kanak mulai
menggabungkan dua kata pada umur menjelang dua tahun. Peringkat fonologi pula
lebih kepada pengeluaran bunyi bahasa yang bermakna kepada kanakkanak. Dengan
berinteraksi dengan kedua ibu bapanya melalui bunyi-bunyi tertentu (cooing) dan membabel, seseorang bayi itu
sebenarnya sudah mula mencipta bahasa untuk berkomunikasi pada usia akhir satu
tahun (Mei-Yu 2000).
Manakala peringkat
semantik pula ialah peringkat di mana kanak-kanak mula memahami maksud ayat
ujarannya atau ayat-ayat yang diterimanya. Pada permulaan usia dua tahun,
perkataan pertama bagi kanak-kanak akan muncul. Peringkat ini dipanggil
peringkat “holofrasa” kerana perkataan yang dikeluarkan oleh kanak-kanak
biasanya terdiri daripada satu atau dua patah perkataan mudah dalam satu masa. Bagi
mereka ujaran satu perkataan tersebut seolah-olah mewakili makna keseluruhan
ayat yang lengkap (Shaffer 1999). Perkataan pertama kanak-kanak biasanya sangat
berbeza daripada sebutan perkataan orang dewasa, dan perkataan-perkataan awal
tersebut kebanyakannya kerap kali tidak jelas dan hanya terhad kepada nama-nama
objek, orang atau perkara-perkara tertentu sahaja (Bukatko & Daehler 1995).
Jelasnya, perkataan awal kanak-kanak lebih berbentuk kontekstual. Kanak-kanak
akan menggunakan perkataan tunggal untuk membezakan seseorang atau sesuatu
benda dalam keadaan yang berbeza (misalnya memanggil “ma” apabila melihat
ibunya masuk ke bilik), kemudian melabelkan objek dengan 2 menghubungkan kepada
seseorang (misalnya menyebut “ma” apabila melihat gincu bibir ibunya atau tas
tangan kepunyaan ibunya), atau bagi menggambarkan kehendak (menyebut “ma”
sambil menghulurkan kedua-dua belah
tangan supaya didokong oleh ibunya).
Mengikut Barret (1985)
pada kebiasaannya pada tahap ini kanak-kanak lambat menghasilkan perkataan.
Tetapi apabila mereka memperoleh lebih daripada sepuluh patah perkataan,
kanak-kanak tersebut mula menambah perkataan baru dengan kadar yang cepat atau
dipanggil “ledakan perbendaharaan kata” (vocabulary spurt). Pada usia dua tahun
kanak-kanak mula menggabungkan perkataan untuk menghasilkan ayat (Bukatko &
Daehler 1995). Pada kebiasaannya ayat pertama yang mereka gunakan terdiri
daripada dua patah perkataan dan sekali-sekala lebih panjang sedikit. Pada
peringkat ini disebut juga sebagai ‘ucapan telegram” (telegraphic speech)
kerana pembentukan ayatnya seperti ayat-ayat yang digunakan dalam telegram. Mengikut
Berk (2000) ayat-ayat awal kanak-kanak mempunyai perkataan-perkataan asas
seperti yang digunakan dalam telegram, iaitu hanya menggunakan kata nama dan
kata kerja dengan mengabaikan kata fungsi, kata penentu, kata gantinama diri,
kata gantinama penunjuk dan kata kerja bantu. Meskipun ayat pertama kanak-kanak
tidak mempunyai tatabahasa sebagaimana
pertuturan orang dewasa, tetapi mereka jauh lebih banyak menggabungkan
rangkaian perkataan biasa.
Mengikut Braine (1976)
ujaran mereka mempunyai struktur ayat yang tersendiri iaitu terdiri daripada
beberapa perkataan yang digelar “kata paksi”
yang digunakan dalam posisi tetap, dan digabungkan dengan perkataan yang
jarang digunakan yang dirujuk sebagai “kata bebas” dan mudah digantikan dengan
perkataan-perkataan lain. Sebagai contoh, kanak-kanak akan menggunakan
perkataan satu perkataan sebagai kata paksi, dan menjadikan ayat sebagai “nak nasi”,
“nak air”, ”, “nak ikut” atau
“banyak biskut”, “banyak kereta”, “banyak epal” dan sebagainya. Selain itu
kreativiti juga memainkan peranan penting pada peringkat awal pertuturan
kanak-kanak. Ayat-ayat yang diujarkan oleh kanak-kanak pada peringkat ini
biasanya tidak terdapat dalam ujaran orang dewasa.
2.0
Objektif Kajian
Kajian ini bertujuan untuk memerhati
dan melaporkan penghasilan bahasa kanak-kanak yang berusia lebih daripada dua
tahun dan ke atas dari segi penerimaan (receptive). Selain itu, kajian ini juga
bertujuan untuk memerhati dan melaporkan penghasilan bahasa kanak-kanak yang
berusia lebih daripada dua tahun dan ke atas dari segi pengeluaran
(productive).
3.0
Kumpulan Sasaran
Subjek kajian dalam kajian ini ialah
seorang kanak-kanak lelaki yang dirujuk sebagai SF berusia 2 tahun 3 bulan
(2:3) dan rakannya SK berusia 2 tahun 4 bulan (2:4) yang kedua-duanya berketurunan
Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu dialek Kelantan sebagai bahasa
ibundanya.
4.0
Kaedah Kajian
Kajian ini merupakan satu kajian kes tentang
pemerolehan bahasa kanak-kanak dari aspek ‘penerimaan’ dan ‘pengeluaran’.
“Penerimaan’ dan ‘pengeluaran’ adalah dua ciri penting dalam medium bahasa
lisan. Kajian tentang penguasaan bahasa kanak-kanak ini berpusat kepada
penguasaan tatabahasa rumus ayat (syntax
grammatical rules) yang dikatakan tidak sama dengan sistem orang dewasa.
5.0
Analisis
SET
1
JUMLAH
POLA AYAT UJARAN SF
POLA AYAT
|
JUMLAH
|
JUMLAH MORFEM
|
Kata
tunggal
|
11
(22.4%)
|
21
|
Dua
kata
|
25
(51.0%)
|
60
|
Tiga
kata
|
8
(16.3%)
|
46
|
Empat
kata ke atas
|
5
(10.2%)
|
26
|
Jumlah Ujaran
|
49
|
153
|
MLU = 3.12
JUMLAH
POLA AYAT UJARAN SK (RAKAN SF)
POLA AYAT
|
JUMLAH
|
JUMLAH MORFEM
|
Kata
tunggal
|
15
(65.2%)
|
30
|
Dua
kata
|
8
(34.8%)
|
25
|
Tiga
kata
|
-
|
|
Empat
kata ke atas
|
-
|
|
Jumlah Ujaran
|
23
|
55
|
MLU = 2.39
SET
2
JUMLAH
POLA AYAT UJARAN SF
POLA AYAT
|
JUMLAH
|
JUMLAH MORFEM
|
Kata
tunggal
|
26
(44.0%)
|
59
|
Dua
kata
|
22
(37.2%)
|
70
|
Tiga
kata
|
6
(10.1%)
|
24
|
Empat
kata ke atas
|
5
(8.4%)
|
30
|
Jumlah Ujaran
|
59
|
183
|
MLU = 3.10
6.0
Rumusan dan Cadangan
Kesimpulannya, aspek ayat memainkan
peranan penting dalam penguasaan bahasa kanak-kanak dalam menuju kebolehan
bahasa orang dewasa. Penguasaan ayat merupakan satu daripada dua perkara
penting dalam menguasai sistem bahasa selain morfologi. Kedua-duanya dikenali
sebagai lexicogrammar. Penguasaan ayat juga tidak dapat dipisahkan daripada
penguasaan fonologi dan semantik sesuatu bahasa.
Penguasaan bahasa
kanak-kanak perlu ditingkatkan dengan mengadakan lebih banyak penekanan dalam
aspek pembacaan mereka terutamanya ketika berada di rumah dan prasekolah.
Seterusnya, kanak-kanak perlu digalakkan menggunakan bahasa Melayu bagi
meningkatkan penguasaan mereka. Galakkan ini memerlukan bimbingan ibu bapa dan
guru dengan sewajarnya.
No comments:
Post a Comment