Friday, March 11, 2011

PEMEROLEHAN BAHASA KANAK-KANAK

1.0       PENDAHULUAN
Pertumbuhan adalah fokus kajian bidang psikologi perkembangan. Ahli psikologi perkembangan mengkaji aspek-aspek pertumbuhan dan perkembangan manusia dan cuba melihat kaitannya dengan faktor yang mempengaruhinya iaitu baka dan persekitaran. Kedua-dua ini berkait rapat antara satu dengan lain. Konsep pertumbuhan bermaksud perubahan yang boleh dinilai dan diukur secara kuantatif dari satu peringkat ke satu peringkat perkembangan yang lain (Atan Long, 1978). Perubahan biasanya adalah perubahan fizikal yang melibatkan pertambahan kuantiti iaitu misalnya perubahan dari segi berat badan, tinggi dan pertambahan saiz badan. Contohnya pertambahan berat badan kanak-kanak dari 10 kilogram semasa berumur 2 tahun dan menjadi 12 kilogram semasa berumur 3 tahun (Lefrancois, 1990).

Pertumbuhan juga merupakan proses perubahan struktur dan fisiologi yang berlaku dalam diri seseorang contohnya tulang-tulang rangka badan (skeleton) bertambah jumlahnya semakin individu membesar dan juga terjadi pertambahan panjang tulang-tulang dari satu peringkat perkembangan yang lain dan pertambahan panjang ini akan terhenti bila pertumbuhan seseorang menjadi matang iaitu ketika dia remaja (Ramlan Jantan & Mahani Razali, 2002). Melalui jurnal yang dikaji pula menekankan mengenai pertumbuhan bahasa kanak-kanak seawall berusia dua tahun melalui satu tinjauan menyatakan bahawa pertumbuhan kanak-kanak meliputi beberapa komponen iaitu sintaksis , fonologi dan semantik yang tumbuh bersama-sama.

Pertumbuhan sintaksis bermaksud kanak-kanak mula menerbitkan ayat-ayat yang terdiri daripada dua kata atau lebih. Manakala fonologi pula bermaksud pengeluaran bunyi bahasa yang bermakna kepada kanak-kanak dengan berinteraksi dengan kedua ibu bapanya melalui bunyi-bunyi tertentu dan membebel. Peringkat semantik pula membawa maksud peringkat dimana kanak-kanak mula memahami maksud ayat ujarannya atau ayat-ayat yang diterimanya. Menurut beberapa teori yang dikemukan kanak-kanak mula mempelajari beberapa perkataan pada peringkat ini dan mula menggunakan ayat itu sebagai komunikasi seperti teori Shaffer menyatakan ujaran satu perkataan tersebut seolah-olah mewakili makna keseluruhan ayat yang lengkap (Shaffer 1999). Manakala mempunyai persamaan teori Braine (1976) yang menyatakan ujaran mereka mempunyai struktur ayat yang tersendiri iaitu terdiri daripada beberapa perkataan yang digelar “kata paksi” yang digunakan dalam posisi tetap, dan digabungkan dengan perkataan yang jarang digunakan yang dirujuk sebagai “kata bebas” dan mudah digantikan dengan perkataan-perkataan lain. Maknanya disini pertumbuhan bahasa dalam kalangan kanak-kanak sangat penting untuk di gunakan semasa berkomunikasi.



2.0       KAJIAN LEPAS
Kajian bahasa kanak-kanak telah menarik perhatian ramai ahli bahasa dan ahli psikolinguistik. Tujuan utama kajian ini adalah berbeza-beza mengikut minat dan orientasi setiap pengkaji yang terlibat. Ada di antara mereka yang mengkaji tentang pemerolehan bahasa kanak-kanak dan ada pula di antaranya yang mengkaji tentang tahap perkembangan bahasa kanak-kanak. Kajian tentang bahasa kanak-kanak telah dibuat sejak lebih daripada empat puluh tahun yang lalu, bermula dengan kajian Chomsky, melalui bukunya Syntatic Structure (1957). Selepas itu diikuti oleh banyak kajian lain seperti Brown (1965), Langaker (1968), Burling (1970), MacNeil (1970), Slobin (1971), Fishman (1970) dan lain-lain. Kajian-kajian tersebut meliputi pelbagai aspek yang mempengaruhi pemerolehan dan perkembangan bahasa kanak-kanak termasuklah pengaruh persekitaran.

Di Malaysia, kajian tentang pemerolehan bahasa serta bagaimana kanak-kanak menguasai bahasa ibunda mereka juga telah lama dibuat. Namun kajian-kajian tersebut lebih bersifat umum, tidak spesifik sebagaimana yang telah dibuat di barat. Antara kajian-kajian tersebut ialah Mangantar Simanjuntak (1983). Pada tahun sebelumnya iaitu tahun 1963 Atan Long telah membuat kajian tentang perbendaharaan kata bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah, tetapi senarai kata dalam kajian itu sudah terlalu lama, iaitu hampir empat dekad yang lalu. Selain itu terdapat kajian kebelakangan seperti Mangantar Simanjuntak (1987), Zulkifley Hamid (1990), Abdul Rashid Ali (1992), Puteri Roslina Abdul Wahid (1999) dan lain-lain. Namun kajian-kajian yang dibuat oleh ahli-ahli psikolinguistik tempatan yang terbaru juga masih mirip dengan kajian-kajian yang terdahulu. Mangantar (1990) dalam kajiannya tentang pertumbuhan bahasa Melayu oleh bayi Melayu mendapati kajiannya sama seperti yang diperolehi oleh Clark (1973; 1977) dalam teorinya yang disebut hipotesis ciri semantik. Perbezaan yang ketara dalam kajiannya ialah bayi-bayi yang diamatinya tidak pernah melalui peringkat penyempitan erti kata seperti yang biasa dilaporkan dalam pemerolehan semantik bahasa lain, khususnya bahasa Inggeris.



3.0       OBJEKTIF KAJIAN

Kajian ini bertujuan untuk:
a)      memerhati dan melaporkan penghasilan bahasa kanak-kanak yang berusia lebih daripada dua tahun (2.0+) dari segi penerimaan (receptive).
b)      memerhati dan melaporkan penghasilan bahasa kanak-kanak yang berusia lebih daripada dua tahun (2.0+) dari segi pengeluaran (productive).





5.1       Ayat-ayat Bentuk Pengeluaran (Productive)
Ayat-ayat jenis pengeluaran (productive) ialah ayat-ayat yang diujarkan oleh SF dan diterima oleh orang lain. Pertamanya ialah ciri-ciri ayat dan yang keduanya ialah masalah memahami ayat-ayat yang pelbagai itu. Berdasarkan ayat-ayat ujaran SF didapati SF berada pada Fasa Peralihan. Banyak ayat yang dikeluarkan terdiri daripada pola satu kata, dua kata, dan tiga kata ataupun lebih. Kanak-kanak belajar secara bertahap-tahap melalui interaksi sosial yang disebut sebagai “kebolehan komunikatif(communicative competence) oleh Hymes (1972). Unsur-unsur bahasa matetik iaitu bahasa untuk belajar didapati dominan pada SF seperti menggunakan bahasa untuk mmeberi nama, menyatakan tujuan atau hasrat dan bahasa yang dugunakan untuk mengagak sesuatu makna atau keadaan.
Berdasarkan contoh 2 dan 3 menunjukkan bahasa SF yang menggunakan pernyataan-pernyataan bagi tujuan atau hasrat yang khusus ditujukan kepada orang lain yang rapat dengannya.

Contoh 2
SF : Abah, enyok oyi. (Abah, tengok lori)
SK : Auuu....eban....eeee... (Auuu(bunyi kapal terbang)...kapal terbang....eeee(bunyi kapal
        Terbang)
SF : Abah, enyok oyi. (Abah, tengok lori)
        Abah, nk enyok oyi. (Abah,nak tengok lori)
        Apa tuh? (Apa tu?)

Contoh 3
  1. Eto (kereta)
  2. Tu oyi (Itu lori)
  3. Abah nak abit (Abah nak keluar)
Dalam contoh 2, SK menggunakan bahasa proto (protolanguage) yang biasa digunakan oleh kanak-kanak pada perkembangan bahasa fasa pertama. SK juga menggunakan bunyi-bunyi yang mengandungi makna yang berkait rapat dengan sesuatu benda atau perkara. Manakala dalam contoh 3, SF menggunakan ayat-ayat dengan tiga pola iaitu kata tunggal, dua kata dan tiga kata. SF menunjukkan sifat ingin tahu dan memerlukan jawapan daripada orang yang berinteraksi dengannya contohnya, “Abah enyok apa? (Abah tengok apa?)”. Adakalanya SF mengeluarkan ujaran yang memberikan makna hairan seperti “Atu, aik?!!!” (Buku, aik?!!!) (hairan). Perbualan SF sudah mula berubah daripada bentuk instrumen dan regulatory kepada bentuk yang lebih pragmatik (Halliday 1975) iaitu antara ideational dan interpersonal.

5.2  Ayat bentuk penerimaan

Ayat bentuk penerimaan(dalam bentuk ujaran)jenis penerimaan atau reseptif ialah ayat-ayat yang diterima dan difahami oleh SF apabila dijarkan oleh penutur lain.Bagi memudahkan ayat itu difahami oleh SF,penggunaan dialog dan bahsa yang mudah seperti  dialog yang digunakan ‘ibu’ (motherese) iaitu bentuk pertuturan yang disederhanakan sebagai input bahasa yang didengar oleh kanak-kanak.Bahasa pertuturan begini terdiri daripada ayat yang pendek,perkataan-perkataan yang merujuk kepada kepada makna yang konkrit dan tidak  menggunakan imbuhan.

Bahasa itu harus mudah difahami melalui bahasa dan dialog yang digunakan,intonansi dan fungsi yang tertentu,namun ia juga harus dibantu dengan isyarat,visual,gambar dan objek bagi memudahkan proses ingatan.Pengalaman ini boleh dicetuskan menggunakn setting dan situasi yang sesuai,pengalaman ini juga  boleh diingati dengan memberi nama ataupun melabel meskipun hanya menamakan dengan sewenang-wenangnya.Selain itu,jika merek ditunjukkan dengan sesuatu gambar,mereka akan meneka-neka sedangkan hakikatnya mereka tidak tahu kerana gambar itu tiada dalam stok ingatan mereka,jadi mereka akan meneka-neka hinggan mendapat jawapan yang betul.

Permerolehan ini diperolehi melalui proses penerimaan,dan ia wujud sejak kanak-kanak ini lahir lagi,manakala pewujudan bahasa bermula hanya pada umur 1 ½ tahun.Apabila umur meningkat,kapasiti penerbitan bahasa juga bertambah dan semankin mudah diuji tahap kefahamannya.Oleh itu,pengalaman ini boleh diperolehi melalui persekitaran seperti televisyen,buku dan sebagainya.



1 comment: